Acasă Media PLAN CNA vrea uniformizarea sunetului la programele TV si radio!

CNA vrea uniformizarea sunetului la programele TV si radio!

60

1cnaCNA vrea sa elaboreze un standard pentru nivelul tariei sunetului, prin care sa se asigure o uniformizare a volumului sunetului in programele de radio si televiziune, astfel incat sa fie eliminat discomfortul creat telespectatorilor si ascultatorilor, resimtit in special la difuzarea publicitatii.

URMARESTE-NE PE YOUTUBE

Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a constituit „grupul de lucru Loudness”, format din reprezentanti ai radiodifuzorilor, distribuitorilor prin cablu, studiourilor de productie si ai mediului universitar, care s-a intalnit pentru prima data, luni, la sediul CNA.

Grupul de lucru are ca scop elaborarea „Standardului pentru Nivelul Tariei Sunetului, prin care se va asigura o normalizare, prin uniformizare, a tariei sunetului in programele de radio si de televiziune”, in conformitate cu Recomandarea European Broadcasting Union (EBU) numarul 128 din anul 2011.

La intalnirea de la CNA au participat Cristian Negrescu, de la Universitatea Politehnica Bucuresti, Horea Murgu, de la Uniunea Cineastilor din Romania (UCIN), Florin Catuneanu – reprezentant al Societatii Romane de Televiziune (SRTv), Constantin Burloiu si Mihai Dumitru Societatea Romana de Radiodifuziune (SRR), Din Ion – Antena Group, Alin PetranRealitatea TV, Ovidiu PopescuRomania TV, Dan Lita si Mihai MartuB1 TV, Florin Velea-GrumezeaEuropa FM, Vladimir BogdanescuMoney Channel, Costin NiculescuRCS&RDS, Cornel AldeaUPC, Andrei VasilescuABIS Studio, Andrei ConstantinescuAV Audio Sys.

La intalnire au participat mai multi reprezentanti ai CNA, intre care Sotir Caragata – director al Directiei Secretariat General si Radu Teodorel – director al Directiei Control si Digitalizare.

Multi dintre cei prezenti la discutii au precizat ca cele mai mari probleme, in privinta tariei sunetului, apar in cazul spoturilor publicitare, promotionale si de teleshopping, care au un volum al sonorului mai mare decat restul programelor difuzate de televiziuni si radiouri.

Astfel, Mihai Dumitru, de la Societatea Romana de Radiodifuziune, a spus ca, din punctul de vedere al normalizarii sunetului, radioul public sta bine, dar mai sunt multe de rezolvat.

„Avem o gama dinamica potrivita pentru cei mai multi ascultatori de productie radio”, a spus Mihai Dumitru.

La randul sau, Din Ion, de la Antena Group, a spus ca, in general, programele TV difuzate de televiziunile grupului au un sunet aliniat. „Suferim din cauza sunetului publicitatii, de acolo ne luam bani”, a spus Din Ion, precizand ca productiile publicitare sunt facute de case de productie si radiodifuzorul doar le difuzeaza.

Cornel Aldea, de la UPC, a spus ca problemele de tarie a sunetului exista de multa vreme.

„Avem foarte multe reclamatii ale abonatilor nostri. Cred ca putem imparti in doua mari categorii – partea de analogic, unde putem alinia sonorul cu anumite limite ale echipamentelor, plus minus 3 – 6 decibeli, dar pe partea de digital nu putem sa facem foarte multe (…) Am incercat si am facut investitii pentru anumite canale pe partea de digital, investitii foarte costisitoare, pentru a normaliza sunetul unor canale”, a explicat Cornel Aldea.

Si reprezentantul UPC a facut referire la sunetul mai tare in timpul pauzelor publicitare. „Cea mai mare problema este cu reclama. Avem foarte multe reclamatii ale clientilor in privinta reclamelor, in care sunetul este cu 4 – 6 decibeli mai tare decat la restul programelor. Programele de televiziune au in general sunetul aliniat, insa problema e cu reclama”, a explicat Cornel Aldea.

Costin Niculescu, directorul tehnic al Digi 24, televiziunea de stiri a companiei de telecomunicatii RCS&RDS, a spus ca acest post TV are echipamente de loudness control. „Insa avem si statiile teritoriale care nu au loudness control, dar au niste compresoare (…) incercam sa tinem sunetul in aceiasi parametri (…) Problema apare la promovarea unui anume eveniment, am incercat sa le explicam colegilor sa se incadreze in recomandarile pe care le folosim acum si au inceput sa mai reduca volumul acela de la promo, noi neavand publicitate. E un pas pe care vrem sa il facem mai departe”, a spus Costin Niculescu, precizand insa ca investitiile care trebuie facute pentru normalizarea sunetului sunt mari.

Pe de alta parte, Andrei Constantinescu, de la AV Audio Sys, a spus ca in majoritatea tarilor din Europa si SUA exista recomandari sau decizii ale autoritatilor privind normalizarea si uniformizarea sunetului in programele difuzate de radiodifuzori. SUA are o astfel de decizie din 2010, Germania – din 2012, Franta – din 2011, potrivit lui Andrei Constantinescu.

El a mai spus ca societatea AV Audio Sys a facut masuratori ale sunetului unor televiziuni din Romania si a constatat discrepante de 2-3 decibeli intre un post si altul, cu exceptia televiziunii publice, in cazul careia diferenta este de 5 decibeli.

„De asemenea, este o problema cu posturile de muzica”, a spus Andrei Constantinescu, precizand ca la televiziunile cu profil muzical volumul sunetului este mult mai ridicat decat in cazul altor televiziuni.

In urma discutiilor, reprezentantii radiodifuzorilor prezenti au semnat un protocol potrivit caruia, „tinand cont de numarul mare de reclamatii generate de discomfortul real creat ascultatorilor/ telespectatorilor de neuniformitatile de tarie sonora existente intre diferitele canale radio-TV si intre programele diferite ale aceluiasi canal”, este absolut necesara „gasirea, cat mai urgenta, a solutiilor tehnice de rezolvare a acestei probleme, aplicabile pe toate cele trei componente ale lantului de difuzare (productie-distributie-transmisie)”.

Conform protocolului, semnatarii vor adopta un Standard pentru Nivelul Tariei Sonore a Programelor (NTSP), prin punerea in aplicare a Recomandarii EBU 128-2011.

Totodata, in urma a trei-patru intalniri ale grupului de lucru Loudness vor fi clarificate „toate aspectele de natura tehnica si reglementativa pe care le presupun adoptarea standardului”. La finalul lucrarilor, grupul de lucru va inainta CNA, in calitate de autoritate de reglementare in domeniu, recomandarea sa privind adoptarea Standardului pentru Nivelul Tariei Sonore a Programelor, se mai spune in protocol.

Nu a fost stabilit inca intervalul de timp pana la care televiziunile si radiourile ar trebui sa se alinieze la Standardul pentru Nivelul Tariei Sonore a Programelor, dar un termen vehiculat ar fi 1 ianuarie 2014. CNA ar urma sa decida acest lucru fie printr-o recomandare, fie printr-o decizie.

Potrivit protocolului, EBU a studiat caracteristicile de nivel ale semnalelor audio utilizate in productia, distributia si transmisia programelor care se difuzeaza. In acest context, EBU considera ca operarea asupra nivelului semnalului audio trebuie sa se faca pe baza determinarii tariei sonore a acestuia.

Pe langa valoarea medie a tariei sonore a unui program („Programme Loudness”), EBU recomanda ca decriptorii „Gama Tariei Sonore” („Loudness Range”) si „Nivelul Precis al Varfului Maxim” („Maximum True Peak Level”) sa fie folositi pentru nominalizarea semnalelor audio, pentru incadrarea in limitele tehnice ale unui lant de semnal complet, precum si pentru satisfacerea nevoilor estetice ale fiecarui program/ statie in functie de specificul programului si de publicul tinta caruia ii este dedicat.

EBU recomanda ca „Nivelul Tariei Sonore a Programului sa fie normalizat la un nivel tinta de – 23 LUFS. Deviatia permisa de la nivelul tinta va trebui, in general, sa nu depaseasca -/ 1 LU pentru acele programe pentru care o normalizare exacta la nivelul tinta nu este practic realizabila (de exemplu, pentru programe/ transmisii in direct)”.

EBU recomanda si ca semnalul audio sa fie de regula evaluat in ansamblul sau, fara sa se acorde o atentie speciala elementelor componente – specifice cum ar fi vocea, muzica si efectele sonore.

Masuratoarea trebuie sa fie facuta cu un echipament de masurare a tariei sonore, in conformitate cu indicatiile EBU, iar masuratoarea trebuie sa includa o metoda de evaluare.

CNA a primit in ultimii ani mai multe reclamatii privind sonorul, care se modifica in special in timpul difuzarii spoturilor publicitare.

Potrivit unei reclamatii, „volumul sonorului in timpul spoturilor publicitare este cu aproximativ 20-30% mai mare decat in timpul emisiunilor/ filmelor difuzate”. „(…) in ultimii ani, sonorul reclamelor a devenit mult mai mare, astfel incat e deranjant. Este clar o strategie de marketing pentru a atrage atentia la spoturile publicitare. Nu mi se pare normal ca, la fiecare 20 de minute, sa trebuiasca sa dau mai incet sonorul pentru ca incepe brusc televizorul sa urle si apoi, cand se termina, sa dau mai tare pentru ca nu se mai aude nimic”, spune un telespectator intr-o sesizare transmisa CNA si prezentata in intalnirea de luni.

Pe de alta parte, o telespectatoare spune ca este hipoacuzica si trebuie sa dea mai tare sonorul la televizor pentru a asculta emisiunile in limba romana.

„Dar cand se anunta publicitatea, sonorul cu partea muzicala este mult mai puternic, ceea ce ma determina sa reduc din telecomanda volumul pentru a nu-i deranja pe vecini”, spune aceasta, solicitand CNA sa impuna televiziunilor sa reduca numarul decibelilor „la partile muzicale dintre emisiuni si in special la anuntarea publicitatii”.

Grupul de lucru Loudness urmeaza sa se intalneasca din nou, cel mai probabil pe 22 aprilie, de la ora 10.00.

Sursa: mediafax.ro

Articolul precedentStefan Stan si Andreea Mantea se casatoresc
Articolul următorNumarul somerilor a scazut in martie cu aproape 18.000! Vezi judetele cu cei mai multi someri!