Expertul antidrog Cătălin Țone a atras atenția asupra unui artist care a urcat pe scena de la UNTOLD, considerat cel mai mare din țară, care se desfășoară la Cluj-Napoca.
Zeci de mii de tineri au cântat alături de Gheboasa versurile obscene ale unei melodii în timp ce era la bustul gol și etala un lanț gros de aur.
„ACEȘTIA SUNT IDOLII COPIILOR NOȘTRI !
ACUM, LA UNTOLD.
Versuri:
“Dă-i ți****a,
Rupe-i banca.
O, ce ți****ă frumoasă,
Cum dă din găo*ză,
Filme de groază,
Este jegoasă.”
„Idolul” ăsta mai are o piesa, “Droguri și pi*de”. Să ne protejăm copiii!“, a scris Cătălin Țone pe Facebook.
Piesa se numește „Dă-i țiganca” și în versurile orginale nu este folosit termenul „jegoasă”.
Cătălin Țone critică participarea acestui artist la festival, unde au mers și persoane minore, ținând cont de versurile obscene, dar și pentru că Gheboasa încurajează consumul de droguri într-o altă piesă.
Majoritatea comentariile la postarea distribuită de 2..400 de ori sunt negative, iar internauții regretă apariția lui Gheboasa la UNTOLD.
Expertul antidrog îndeamnă părinții să fie atenți la ce „idoli” își aleg cei mici, cei mai expuși la consumul de droguri.
Cealaltă piesă la care se referă Cătălin Țone se intitulează „Droguri și pi*de” în care Gheboasa spune că face bani și consumă droguri. Selecție din versurile piesei:
“Astăzi avem droguri și piz_e,
Nimeni nu poate să reziste…
Eu sunt Gheboasă din junglă,
În trecut am tras doar pungă.
Acuma tragem doar la dungă,
Și facem banii pe lângă, ca să ne-ajungă”.
Sociologul Gelu Duminică susține că într-adevăr versurile pieselor lui Gheboasa sunt „vulgare” și „pline de mizerie”, dar atrage atenția că nu este primul artist român care folosește cuvinte obsecene, făcând referire la muzica anilor 90.
„Văd lumea oripilată de versurile muzicilor cântate pe scena UNTOLD de câțiva artiști extrem de populari în rândul tinerilor și adolescenților (gen Gheboasa). Se propune stropirea cu aghieazmă mare, se leșină de grija viitorului și se induce ideea că cei ce sunt acolo în public reprezintă un pericol pentru națiune.
Cu siguranță, versurile sunt extrem de vulgare și pline de mizerie. Eu nu consum muzica asta și nici nu cred că o voi consuma vreodată. Din păcate însă nu pot să nu văd că nu e nimic nou sub soare cu muzica de genul ăsta și că ea a existat, sub varii forme, mai dintotdeauna.
Folclorul românesc de secolul XIX (cam de atunci avem primele surse) avea și melodii cu versuri extrem de vulgare care erau super populare în acele vremuri. Melodii de genul asta au existat și în perioada interbelică, ba chiar și în comunism (atunci erau mai cu „perdea”).
Ĺa nivel internațional, muzicile cu versuri dure, macabre și pline de înjurături sunt și mai prezente de prin anii 80, iar „muzicile de cartier” care ajung și în România anilor 90 nu sunt despre panseluțe și zbor de fluturi. Că noi am crezut că e vorba despre, e ceva ce ține de accesul nostru la educație de calitate….
Din punctul meu de vedere, ceea ce fac acum artiștii români care au astfel de muzici și mesaje nu e decât o adaptare la „piață”. Fiți siguri că dacă muzica lor nu ar avea un public consistent, s-ar reprofila :)).
Așa că nu cred că e nevoie de stropire cu aghiazmă mare și nici nu cred că viitorul nu ne este în pericol din cauza muzicilor celor ca Gheboasa.
Ceea ce ei reprezintă e doar un tip de subcultură muzicală (atenție „subcultură” nu însemnă ceva inferior) care există peste tot și a existat mai dintotdeauna. Și căt există public care o consumă, nu prea avem ce face. Vorba aia: degustibus….”, a scris Gelu Duminică pe Facebook.