În biserica aglomerată, credincioşii îl ascultă cu atenţie, dar pe reţelele de socializare, preotul Dorel Galan este atacat pentru că a pledat pentru vaccinare împotriva COVID-19, un subiect sensibil pentru puternica Biserica Ortodoxă Română.
La originea acestui potop de „injurii” se află un interviu acordat presei locale, în care preotul, de 45 de ani, vorbea despre riscul de a transmite boala unui apropiat „din prostie sau neştiinţă”, prin refuzarea vaccinului.
Pasaje din acest interviu au fost apoi postate pe site-ul de internet al Ministerului Sănătăţii, interesat de orice declaraţie publică ce ar putea combate un coronascepticism rezistent în România.
„Mi-am spus părerea (…) şi deodată am fost atacat de persoane pe care nu le cunoşteam, de „hateri” profesionişti”, se plânge, într-un interviu pentru AFP, preotul, care slujeşte la Cluj-Napoca, de 19 ani.
El a dat apoi exlicaţii într-o predică duminicală, sfătuindu-i pe credincioşi să „consulte un medic”, înainte de a lua o decizie şi avertizând contra celor care „îşi iau propriile convingeri drept adevăr ştiinţific”.
El a fost numit Pânza „Satanei” şi „necredincios” sau acuzat că este plătit de stat pentru a susţine vaccinarea. „Preoţii care l-au trădat pe Iisus nu au dreptul să vorbească”, scrie unul din atacatorii săi.
„Nu am încercat niciodată să devin un influencer sau o vedetă pe reţelele de socializare”, spune preotul cu păr grizonant tuns modern şi o barbă sare şi piper, jonglând cu anglicismele în vogă printre internauţi.
În ciuda acestei publicităţi pe care nu o dorea, el se felicită pentru sprijinul enoriaşilor, care l-au făcut să simtă că „nu este singur”.
În timpul izolării din România, în primăvara lui 2020, când bisericile au fost închise timp de două luni, el a transmis online slujbele făcute cu uşile închise.
Dar după „slujba cea mai îngrozitoare” pe care a trebuit s-o facă vreodată, dupa moartea, la începutul lui ianuarie, la câteva zile distanţă, a bunicilor unui prieten, el a decis să vorbească public despre pericolele pandemniei.
„Nu am nimic împotriva celor care nu vor să se vaccineze şi, în acelaşi fel, aceştia nu ar trebui să mă învinovăţească dacă încerc să-i protejez de boală”, subliniază acest tată a doi adolescenţi.
Scepticismul românilor privind binefacerile vaccinurilor s-a topit treptat în ultimele săptămâni şi 66% dintre ei spun că se vor vaccina „cu siguranţă” sau „probabil”, potrivit unui recent sondaj al institutului IRES din Bucureşti.
De la începutul pandemiei care a ucis aproape 18.000 de persoane în această ţară de 19 milioane de locuitori, Biserica Ortodoxă, majoritară în România cu 86% de credincioşi, a fost într-o situaţie dificilă, constrânsă să negocieze cu statul ca să obţină redeschiderea lăcaşurilor de cult.
Ea a acceptat în schimb să distribuie clerului o broşură informativă despre vaccinare, „gratuită, sigură şi ne-obligatorie”.
Dar preoţii nu sunt deloc obligaţi să predice printre credincioşi în mod favorabil în această privinţă, în timp ce patriarhul Daniel păstrează, deocamdată, tăcerea în legătură cu propriile intenţii.
Nersepectând restricţiile destinate să îndiguiască pandemia, mai mulţi înalţi ierarhi au dat asigurări că împărtăşania este „cel mai bun antidot” contra coronavirusului.
În acest context delicat, părintele Galan critică şi statul care „ar instrumentaliza” Biserica pentru a-şi atinge scopurile, ca şi pe credincioşii cei mai intransigenţi care reproşează ierarhilor ortodocşi că cedează în faţa autorităţilor.
Dacă la început regretase că a declanşat această polemică, el estimează astăzi că a avut dreptate, pentru că „până la urmă, omenirea va învinge această pandemie, dar adevăratul virus pe care va trebui să-l combatem este cel al prejudecăţilor”.