Licitatia de Bijuterii de Epoca si de Colectie 2012Piata de arta si-a continuat cresterea si in 2012, atingand valoarea de 14,6 milioane euro, o majorare de aproximativ 20% fata de 2011. Casele de licitatii au fost cele care au avut o contributie majora la aceasta dezvoltare, numarul mediu lunar de oferte facute de acestea fiind de 400 de obiecte de arta, in crestere cu 15% fata de anul precedent si mai mult cu 35% fata de anul 2010.

Daca in anii 2010-2011, 65% din piata de arta din Romania era formata din activitatea caselor de licitatii, ale caror vanzari sunt publice, 2012 este anul in care reperele de tranzactionare stabilite de casele de licitatie au determinat o semnificativa inmultire a vanzarilor private, de regula neinsotite de documente, acestea tinzand sa rivalizeze cantitativ cu suma tranzactiilor realizate public prin licitatiile de arta.

Investitii sigure

O analiza facuta de Artmark ne arata ca esalonul artistilor de patrimoniu de importanta nationala a continuat sa reprezinte o investitie sigura, operele semnate de marile nume ale artei romanesti fiind vanate atat de colectionarii consecventi care doresc sa isi intregeasca colectia, cat si de nou-intratii in piata care fie cauta sa isi plaseze banii intr-o investitie sigura, fie doresc sa inceapa o colectie si aleg varianta consacrata.

Dupa un an 2011 in care toti artistii din primul esalon valoric au cunoscut cresteri fenomenale (Nicolae Grigorescu +58.61%, Nicolae Tonitza +48.49%), anul 2012 a reprezentat un an de consolidare, in care preturile s-au situat in jurul valorii de piata castigate, cu fluctuatii minore. Astfel, operele importante semnate de Nicolae Grigorescu s-au incadrat in intervalul 100.000 – 200.000 euro, in timp ce picturile de mici dimensiuni ale maestrului au putut fi inca accesate pentru preturi variind in jurul sumei de 50.000 euro. Nicolae Tonitza, cel care ocupa in 2011 varful clasamentului pietei de arta din Romania, cu pictura de tezaur „In iatac”, adjudecata pentru 290.000 euro in Licitatia de Iarna a casei Artmark, pastreaza in 2012 un nivel de 150.000 -200.000 euro pentru opere semnificative (precum pictura „Trei frati”, adjudecata la 170.000 euro in Licitatia de primavara a Casei Artmark). In acelasi timp, tehnici mai putin complexe ale lui Tonitza, precum variile sale desene si schite, ofera, inca, tinerilor colectionari posibilitatea de achizitionare plecand de la cateva sute de euro.

Interes pentru clasici si modernisti

Licitatia de Postmodernism si Contemporana februarie 2012De asemenea, clasicii si modernistii consacrati ai picturii interbelice au ramas puncte de atractie in 2012, preturile acestora fiind mai accesibile decat cele ale artistilor „nationali”. Astfel, Gheorghe Petrascu a cunoscut in 2012 o crestere de 5,25%. Majoritatea lucrarilor semnate de acest artist au fost adjudecate la cateva mii de euro, dar au existat si varfuri de peste 50.000 de euro, precum „Atelier din Targoviste”, adjudecat la 62.914 euro la casa de licitatii Alis in iulie 2012. Din acelasi esalon al pietei, Theodor Pallady a cunoscut in 2012 o crestere de 8,56%, cu un pret maxim de 56.240 de euro obtinut de pictura „Dormind” in licitatia Alis din mai 2012.

Cei mai mari castigatori ai anului 2012 sunt insa artistii de patrimoniu care au fost reprezentati in licitatii prin opere mai putin semnificative, avand preturi de pornire mici, sub 1.000 euro. De o atractivitate sporita intr-o situatie economica in care ne-am confruntat cu o scadere a resurselor financiare, aceste opere au ajuns rapid la cresteri spectaculoase, depasind rand pe rand recordul numarului de pasi de licitare. De exemplu, „Sedusa”, opera de mici dimensiuni semnata Misu Teisanu (22,5×29 cm), a pornit in Licitatia de Martisor Artmark de la un pret de 250 euro si a fost adjudecata, intr-un final, pentru 10.000 euro. O alta crestere spectaculoasa a fost inregistrata, de data aceasta de o sculptura de Bruno Zach, intitulata „Vanzatorul de covoare”, care a pornit in licitatie de la 900 euro si s-a adjudecat, dupa 39 de pasi de licitare, la 9.500 euro.

In ceea ce priveste arta contemporana, situata inca la valori accesibile in comparatie cu cotele in crestere ale artistilor de patrimoniu, anul 2012 a fost un an roditor, in care a reusit sa stranga cele mai mari sume din scurta istorie a licitatiilor dedicate exclusiv artei postmoderne si contemporane. Daca pana in 2010 Artmark aloca artei contemporane doar o sectiune in cadrul celor 4 mari licitatii de sezon, incepand cu 2011 organizeaza anual 3 licitatii tematizate de contemporana, ritm pe care isi propune sa il pastreze si pentru 2013. Fiecare dintre cele 3 licitatii de arta postmoderna si contemporana din 2012 a inregistrat vanzari totale in jurul sumei de 200.000 euro, licitatia din noiembrie 2012 avand un total in crestere de 239.550 euro si o rata de adjudecare de 83.12%. Printre recordurile de autor stabilite in aceasta licitatie se numara: Şerban Savu – “Space, The Final Frontier (2)” (10.000 euro), Geta Branescu – „Camaşa magica”, (7.500 euro), Ion Grigorescu – „Fraţii” (7.500 euro).

Piata la „vedere” a ajuns la 14,6 milioane euro

Repartitia vanzarilor pe case de licitatiiPiata licitatiilor de arta din Romania s-a situat in 2012 la 14,6 milioane euro. Majorarii temperate din segmentul de varf al licitatiilor de arta i se adauga cresterile semnificative cunoscute de segmentele mai accesibile ale pietei, astfel ca intreaga piata de arta a anului trecut poate fi estimata ca depasind 25 milioane euro, atunci cand adaugam si subpiata vanzarilor private, neinregistrate in documente si certificate de garantie, dar in crestere.

Obiectele de colectie si arta decorativa, segmente de piata noi, in curs de conturare, si-au facut loc relativ recent si in calendarul de licitatii Artmark, obtinand rezultate incurajatoare, precum Licitatia „Art Nouveau si Art Deco – de la bijuterie la mobilier” (total: 100.495 euro; rata de adjudecare: 78%), in noiembrie 2012, ori Licitatia de Bijuterii de epoca si de colectie (total: 118.090 euro; rata de adjudecare: 74,5%), in iulie 2012. Diversificarea a continuat cu teme inedite, complet noi in peisajul romanesc, precum: „Mirabilia – Cabinetul de curiozitati” (Artmark, mai 2012, 36.530 euro), „Militaria si Antichitati” (Artmark, aprilie 2012, 73.130 euro), Licitatia de Masini de Colectie, Sport Memorabilia, Sampanii si Vinuri de Colectie (Artmark, august 2012, 1.066.240 euro) etc.

Valorile importante vehiculate in aceasta piata au inceput sa capteze atentia investitorilor traditionali, odata cu instrumentele de piata dedicate lor, facilitandu-se accesul in piata de arta a vehiculelor investitionale, precum fondurile de investitii in arta. 2012 reprezinta al doilea an din viata fondului Certinvest Arta Romaneasca, in care fondul a sporit numarul de investitori la cca 50, cu un total de peste 2 milioane euro fonduri atrase, si a obtinut o performanta agregata extrem de competitiva, de 18,89%. Rezultatele atractive comunicate de primul fond de investitii in arta romaneasca fac probabila, in viitorul apropiat, urmarea acestui exemplu si de catre alte societati de administrare a investitiilor, care vor dori sa capitalizeze evolutia pozitiva a pietei de arta.

Anul 2012 a reconfirmat pozitia 1 detasata a casei de licitatii Artmark in piata vanzarilor publice de arta din Romania, generand, conform Indexului Pietei Romanesti de Arta, 79,7% din piata, urmata de pozitiile 2 si 3, ocupate de Goldart (8,2%), respectiv Alis (7,7%).

 

Transparenta face diferenta